KORONAVIRUSET

Slik har konoronakrisen påvirket sentrale LLB-leverandører

Koronastatus for LLB-bransjeleverandører. Grafikk: Per Mork, Scenemagasinet.no ©

Hva har koronakrisen ført til for sentrale lyd-, lys- og bildeleverandører? Vi har slått av en prat med en del av aktørene.

Audiens Norge AS:

Audiens Norge AS’ daglige leder, Thorbjørn Danbolt, forteller at Audiens var tidlig ute med tiltak da koronakrisen kom.

ANNONSE FRA NNNN:

– Vi var veldig raskt ute og permitterte åtte av de 26 ansatte allerede fredag 13.03, sier Danbolt.

Firmaet har tilpasset seg situasjonen etter beste evne, og fryst alle investeringer.

– Vi har klart å opprettholde en viss aktivitet, selv om noen ordre kansellert eller forskjøvet, har vi likevel mange pågående prosjekter.

– Vi hadde vår beste omsetning nå i mars 2020, men vi vet ikke hva morgendagen bringer. Plutselig blir en byggeplass stengt og da må vi permittere flere.

Thorbjørn Danbolt startet Audiens Norge i 1999. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©

Arva Lydsystemer AS:

Daglig leder Terje Engedahl hos Arva Lydsystemer AS i Oslo forteller til Scenemagasinet.no at firmaet nå har «litt mindre å gjøre og jobber etter behov». Det er fem ansatte og de er delvis permitterte. Kontoret er stengt for kunder.

Arva Lydsystemer AS omsatte for 22,4 millioner kroner i 2018.

Daglig leder Terje Engedahl i Arva Lydsystemer. Foto: Arva Lydsystemer.

Atendi AS:

Atendi AS i Drammen forteller at de har en «vesentlig reduksjon i aktivitet».

– De fleste kundene våre har stengt, så vi vurderer fortløpende å permittere. Det er nok sannsynlig at vi må gjøre, sier daglig leder Einar Borge Vike.

Atendi har ti ansatte.

– Vi følger myndighetenes råd om færrest mulig samme sted, så mange har med hjemmekontor. Vi har så få som mulig i lokalene, bare de det som kreves for å håndtere ordrene.

– Har dere noe aktivitet ute?

– Vi har hatt leveranser vi skulle fullføre de siste ukene, med installasjon på skoler, men det er lite nysalg.

Atendi AS omsatte for 41,9 millioner kroner i 2018.

Einar Borg Vike er daglig leder i Atendi. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Bose Professional Skandinavia:

Salgssjef Ronny Nielsen hos Bose Professional Skandinavia styrer virksomheten i Norge, Sverige og Danmark, land med ulike tiltaksnivået mot koronaviruset.

– Vi får ikke booket mer møter i Norge, så noe er tatt vi video. Vi bruker tid på planlegging og webinarer. 31. mars avsluttet vi regnskapsåret vårt, som er avvikende. Vi fikk mange bestillinger, men tror vi vil se at det roer seg ned fremover. Vi gjør alt for at de ansatte kan holde på som før, sier Nieslen.

Bose har tett kontakt med sine nærmeste kunder, heriblant Kinly, Presentations Data, Bravo, Bary, m.fl.

Ronny Nielsen leder Bose i Skandinavia. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Bright Norway AS:

Bright Norways daglige leder, Jan-Inge Ingebrigtsen, har oppsummert i en Facebook-post hva han tenker om situasjonen. Selskapet har også delt andre glimt fra arbeidshverdagen. Ingebrigtsen skriver at han til vanlig leder omtrent 200 eksepsjonelt gode og engasjerte ansatte i salg, installasjon og utleie av utstyr til event og underholdningsbransjen.

«Da vi fredag kveld sendte ut permisjonsvarsel til samtlige ansatte i Brights utleieavdeling var det en situasjon jeg aldri hadde sett for meg at vi skulle befinne oss i. Ja, vi har hatt dårlige tider med lite aktivitet før, vi har hatt perioder der vi har begrenset investeringer og nyansettelser – men at vi skulle oppleve en fullstendig stans i alle leveranser med påfølgende permitteringer av over 100 personer, det hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg.»

Asle Nilsen, Head of Pro Audio hos Bright, forteller til Scenemagasinet.no at han tror hele bransjen får trøbbel hvis tiltakene varer lenge. Det er lite salg, null utleie og litt installasjonsarbeid som tikker og går, sier Nilsen.

Bright Norway AS omsatte for 357 millioner kroner i 2018.

Asle Nilsen (t.v.), Head Of Pro Audio og Jan-Inge Ingebrigtsen, daglig leder i Bright Norway AS inne i lokalene i Oslo sentrum. Foto: John Berge. ©

Lydrommet AS:

Ernst R. Berggren hos Lydrommet har pr. påsken 2020 ikke permittert noen ansatte.

– Vi er fullt operative, og det vil vi være så lenge vi får det til. De belaster vi ikke det offentlige og tar vår del av dugnaden, sier Berggren til Scenemagasinet.no.

– Vi ser at omsetningen er sterkt fallende, men vi har en oppdragsmengde som tilsvarer at vi må ha bemanning.

De fleste av de 14 ansatte jobber fra hjemmekontor, mens det er fem på kontoret i Oslo.

Lydrommet AS omsatte for 70 millioner kroner i 2019.

Ernst R. Berggren har ledet LydRommet siden november 2013. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET.no ©

Leteng AS:

Daglig leder Odd Martinsen i Leteng AS forteller til Scenemagasiunet at ingen av de ansatte er permittert. Det er fem-seks på kontorlokalene i Oslo, mens resten jobber hjemmefra.

– Vi jobber i Teams, med fellesmøter og masse gruppemøter, så vi er alle arbeidsføre.

– Omsetningen har helt frem til påske vært helt normal, men vi vet ikke om det vil vare. Jeg er glad jeg ikke driver hotell eller restaurant, men i stedet selger audiovisuelle produkter og infrastruktur rundt dette, sier Martinsen.

– Det er ganske stort behov for digital infrastruktur nå, med videokonferanser og fjernundervisningsystemer. Det som skjer nå skaper større etterspørsel etter våre produkter og tjenester slår han fast.

– Jeg tror adferden vi er tvunget inn i vil skape behov for nye løsninger i samfunnet. Det er ganske bra business på lengre sikt, og helt OK nå. Mitt personlige håp er at vi ser lemping på restriksjonene over påske, med åpning av skolene og litt mer normale arbeidsformer. Det vil hjelpe på oss alle, rent psykisk, tror jeg.

Leteng AS omsatte for 76 millioner kroner i 2019.

Daglig leder Odd Martinsen i Leteng AS. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Multitechnic AS:

Styreleder, salgssjef, gründer og alt-mulig-mann Lars Berge hos grossisten Multitechnic AS betegner situasjonen som «dramatisk».

– Ordreinngangen stoppet i løpet av 48 timer omtrent, den 12., 13. og 14. mars. Siden har det vært stille, med unntak av et par telefoner, e-poster i løpet av en arbeidsdag, sier Berge, som har permittert to ansatte, mens to er på jobb.

– Hvordan fyller du dagene?

– Man tar tak i ting forefallende arbeid, ting som burde vært gjort før, og så er det bittelite tilbudsskriving. Inne imellom er dagene lange selv om man engasjerer seg. Fortsetter det slik ender vi bare med telefonvakt.

– Hvordan er økonomien i selskapet?

– Vi kommer til å klare oss, avhengig av varigheten på dette. Noe som er langt verre er vareinnkjøpene, og valutakursene gikk helt vegg-i-mellom, med flere regninger som forfalt i galskapsperioden. Det er et tragisk kapittel å se på det regnestykket.

– Jeg er bekymret for kundene, alle utleieselskpaene, som jeg inderlig håper klarer seg gjennom dette. Tommelen opp for Bary, som har startet med utendørs Drive-in-konserter. Vi får karre oss gjennom dette!

Multitechnic AS omsatte for 17,4 millioner kroner i 2018.

Lars Berge hos Multitechnic. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Norsk Sceneteknikk AS:

Norsk Sceneteknikk AS har så langt ikke permittert noen sine sju ansatte, forteller daglig leder og eier Jan Robert Midtbø.

– Men det er veldig stille, så vi må se det an over påske. Vi har ikke så mye å gjøre direkte med uteleiebransjen og konserter, men det er klart vi merker det, da vi har en del kulturhus og teatre som kunder. Nå er det forefallende ting og prosjektarbeid, som skal ferdigstilles. Foreløpig er byggebransjen i gang, så vi jobber ved diverse skoler.

– Hvordan er likviditeten til selskapet?

– Vi kan ikke drive uten inntekt, så blir spennende å se når alt åpner igjen. Jeg håper på august-september, at konserter, og folkeansamlinger igjen da kan tillates. Det sier magefølelsen meg. Da tror jeg alt er tilbake i normalt gjenge.

Norsk Sceneteknikk AS omsatte for 20,3 millioner kroner i 2018.

Daglig leder Jan Robert Midtbø i Norsk sceneteknikk. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

Rubicon AS:

Daglig leder og eier Petter Norby i Rubicon AS forteller at det ble «veldig stille og alt av brød og sirkus stoppet opp».

– Vi har vært ganske heldig med at vi har noen større installasjoner, som vi kan lene oss tilbake på en stund, heriblant Elverum kulturhus lydanlegget, mens de andre er via andre leverandører, forteller Norby.

Rubicon har sju ansatte og tre-fire av dem er permittert.

– Som importør har vi garanti- og serviceansvar. Jeg kan ikke med æren i behold stenge helt. Jeg får håpe at Erna Solberg har tilskudd til de som er rammet som rimer med skadene som skjer innen alle rammede i kultursektoren.

– Hvordan klarer dere gjennom denne krisen?

– Likviditeten vår er stram. Det første som skjedde var at alle som skyldte deg penger, ringte og sa de ikke klarte å betale. Produsenter i utlandet er like utrygge og vil ha forskudd på varer. Så traff vi uheldig med valutasvingninger. Vi har søkt om likviditetslån, da det klemmer fra begge kanter.

Norby sier at Rubicon klarer seg gjennom situasjonen.

– Magefølelsen sier at vi er tilbake når skolene starter opp i august. Jeg er redd det meste av festivaler ryker i sommer, med et publikum som nå selvsagt er mer redd for å møtes har jeg ikke tro på mye kultur utendørs.

Rubicon AS omsatte for 25,6 millioner kroner i 2018.

Petter Norby og maskoten. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Prolyd AS:

Daglig leder Inge Skaland i Prolyd AS forteller at firmaet har åpent, men med kun to av de ansatte på selve kontoret. Butikken er stengt, men man kan hente eller få levert varer dit. Ingen er permittert.

Prolyd AS omsatte for 30 millioner kroner i 2018.

Inge Skaland er daglig leder i Prolyd. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

De intervjuede firmarepresentantene er tilfeldig utvalgte, og de vi fikk tak i, og status for flere andre firma – blant annet ledende aktører som Benum og Scandec – vil bli fulgt opp etter påsken 2020.

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like