FIRMAPRESENTASJON

Slik snudde Tritonos Gruppen koronakrisen til noe positivt

Ivan Makedonov, gründer og daglig leder i Tritonos Gruppen. Foto: Katrine Wang Svendsen, Scenemagasinet.no ©

Tritonos Gruppen på Hønefoss satser i uvanlige tider. Nå har de investert i en «LED-henger». Her forteller utleieselskapet om den uvanlige tiden de har vært gjennom.

Ivan Makedonov, gründer og daglig leder, forteller til Scenemagasinet.no at løsningen for ham var å satse!

ANNONSE FRA NNNN:

Tritonos Gruppen kjøpte sin første LED-skjerm i 2016 og nummer to i 2019.

– Før koronaviruset slo «knock-out» på utleiebransjen opplevde vi stadig økende forespørsel på levering av LED-skjermer til våre produksjoner, forteller Ivan.

Som til tross for bråstopp i utleievirksomheten likevel investerte i en ny «LED-henger», helt ny fra fabrikken. Den ble levert i midten av juni 2020.

– Det høres kanskje rart ut – og mange tenker muligens at det er galskap å investere i den spesielle tiden vår bransje befinner seg nå i. Men jeg tenker at man må enten utvikle eller avvikle. Så jeg velger å være «gal» og tør å satse på det konseptet som har fungert bra for bedriften i 20 år, sier Ivan.

Henger, mikserom og skjerm i «ett». Tritonos Gruppen har satset i tunge tider. Foto: Tritonos Gruppen.

Tritonos Gruppens AV-avdeling har hatt betydelig vekst de siste årene de siste årene. Med tre LED-skjermer, og en av de på egen henger, er fleksibilitene stor.

– Hengeren er langt mer kostnadseffektiv sammenlignet med å bygge plasseringer for LED-skjermer, som krever opptil fire teknikere og tar fire-fem timer å sette opp, med desto større transport kostnader. Med LED-hengeren reiser én tekniker, som bruker ca. 30 min fra ankomst til skjermen er oppe og klar til bruk, forklarer Ivan.

Skjermen med henger, hvis merke og modell Ivan ikke vil røpe av konkurransehensyn, er på 21 kvadratmeter og har «super klar og lyst bilde», ifølge Ivan.

– Vi kjøpte hengeren helt ny og den ble «custom»-bygget etter våre spesifikasjoner. Den ble bestilt med absolutt alt av ekstra utstyr som var tilgjengelig, som f eks. 360 grader roterende skjerm som gjør plassering av henger meget enkelt. Alt styres enkelt via fjernkontroll.

Baksiden av LED-hengeren. Foto: Tritonos Gruppen.

Han forteller at hengeren har også kontrollrom med plass for tre teknikere og alt nødvendig teknisk utstyr til å avvikle flerkamera-produksjoner. Det er også levert med en 32 kanals lydmikser, og PA-vinger som tåler 290 kilo pr. side.

– Alt av sikkerhetsløsninger er naturligvis på plass, som f eks. elektronisk vindmåler som varsler med lys og lyd, fast monterte arbeidslys rund hele hengeren – også under taket. Hengeren er godkjent for 15m/s og alle komponenter er IP65. Den har også tak over LED-skjermen som ekstra beskyttelse.

Det øverste punkt på skjermen når sju meter opp i høyden.

– Den passer veldig fint som sideskjerm ved siden av en scene eller som stand alone/ støtte skjerm på alle typer arrangementer, mener Ivan.

– Har den blitt brukt til oppdrag?

– Nei, men vi har allerede fått en del forespørsler for høsten og et par jobber i august. Vi gleder oss til å komme i gang med den. Vi har testetet skjerm og henger grundig. Det lover meget bra.

Deler av teamet i Tritonos Gruppen. Fra venstre: Eirik Grønvold (ikke ansatt pr. 2020), Zeljko Rogic (servicetekniker / rigg), Slobodan «Slemo» Nikolic (scene & logistikksjef), Ivan Makedonov (eier og prosjektleder), Jerry Karlsson (prosjektleder / Account manager) og Ole Daniel Lilleheier (prosjektleder / teknisk sjef). Foto: Katrine Wang Svendsen, Scenemagasinet.no ©

– Hvordan har koronamånedene vært for utleieselskapet?

– Vår bransje ble veldig hardt rammet – og vi som alle andre firma i bransjen mistet så å si alle produksjonsjobber for våren /sommeren. Utleieavdelingen vår hadde nesten full booket sommer med masse arrangementer fra april og ut året, men dessverre ble det en særdeles rolig sommer. Det ble noen Drive-in-jobber, litt streaming og et par konserter, men på langt ikke den type aktivitets nivå som vi er vant med og hadde planlagt. Det har vært en veldig tøft periode økonomisk og det gjør noe med hodet ditt når man står ansvarlig for alle ansatte og bedriften som helhet. Så det ble noen lange turer med Rocky, som er familiens hund. Og min medisin er å investere, ref. LED-hengeren!

– Har dere begynt å få oppdrag nå etter at det ble åpnet for 50 personer og så 200 personer pr. arrangement?

– Selv om vi leverer til produksjoner til alle type arrangement og har jobber i alle størrelse og form, er det nok de større jobbene som vi pleier å levere i løpet av sommeren som vi er avhengig for å ha normal drift i bedriften. Vi har fått noen få jobber fremover, men jeg merker at arrangørene er forsiktige og usikre – naturligvis ikke tør å satse. Det er ikke lett å arrangere en festival / konsert / arrangement med restriksjonene som er pr. i dag. De større jobbene som vi lever av kommer dessverre ikke i sommer.
Så vi er veldig spent på hvordan høsten kommer til å bli.

– Hva var verst med å «gå hjemme»?

– Jeg har jobbet konstant siden jeg var 16 år gammel og har vært i bransjen – på en eller annen måte – hele livet. Jeg er en rastløs type og må ha noe å drive med – kanskje ikke rart etter å ha hatt lange arbeidsdager i over 20 år. Jeg klarer alltid å fylle dagen og holde meg opptatt, men det ble meget uvanlig for meg å ikke jobbe og ikke minst å plutselig måtte permittere meg selv fra bedriften jeg startet for snart 21 år siden. Fra å ha mange prosjekter og full steam fremover, til plutselig å miste alt i løpet av noen uker. Det var meget spesielt! Så det verste i starten var å se hvor fort det går å miste alt man har brukt over 20 år av livet å bygge. Det var litt skremmende. Jeg måtte fort riste det av meg og fokusere på å redde bedriften og jobbene til våre fantastiske ansatte. Så jeg brukte tiden til å finne ut nye måter å utvikle bedriften på fremover. Men jeg må også si at det har vært veldig fint å være hjemme med familien, som er ikke vant å ha meg mye rundt huset i sommersesongen.

Tritonos’ musikkbutikk på Hønefoss. Foto: Katrine Wang Svendsen, Scenemagasinet.no ©

– Dere driver også musikkbutikk. Hvordan går det der?

– Salg av musikk og lydutsyr har vi opplevd som stabilt og vi har hatt bra trøkk i butikken. Vi lanserte en ny nettbutikk som vi kommer til å utvikle videre fremover. Vi driver også med fast installasjon og prosjektering. Den delen har også vært rimelig aktiv– heldigvis. Jerry Karlsson – vår prosjektleder på salg og installasjon – var den eneste som ikke hble permittert og driver både butikken vår og nytt salg og prosjektering. Så han har ikke merket noe til koronatiden og gleder seg til ferie nå, tenker jeg!

Les også:

20 år med Tritonos


HVORDAN HAR DITT FIRMA OPPLEVD KORONAKRISEN?
Kontakt oss gjerne slik at vi kan skrive om dere!

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like