LEVERANDØR

Søt start med masse godlyd og ros da Sweet Point Studio ble offisielt åpnet

Are Tomter Hansen (ass. daglig leder), Thorbjørn Danbolt (daglig leder) og Jo Wang (prosjektleder) inne i Sweet Point Studio på åpningsdagen, 23. november 2018. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

SKEDSMOKORSET: Det søte lydlivet har fått en ny dimensjon hos Audiens Norge. – Sweet Point Studio er en milepæl i firmaets historie, sier daglig leder og gründer Thorbjørn Danbolt.

Fredag 23. november 2018 – bare et knapt halvår etter at planene ble presentert hos Scenemagasinet – sto det unike demo-lytterommet klart til innvielse.

ANNONSE

Blant hedersgjestene var blant annet seniorrådgiver Magne Skålevik fra Brekke & Strand og fagansvarlig Tor Halmrast fra Statsbygg.

Sweet Point Studios – et 250 kvadratmeter stort rom for preproduksjon, kurs, demo og øvelser – og det første i sitt slag i hele Norden.

På åpningsdagen var det først demonstrasjoner og foredrag.

Siden ble det middag, rockekonsert og fest!

Slik ser Sweet Point Studio ut. Foto: Audiens Norge.

Det var flere foredrag.

Thorbjørn Danbolt fortalte om ideene bak rommet.

Så var det presentasjon av systemene fra Fohhn Audio AG ved Are Tomter Hansen fra Audiens Norge – og deretter Bernd Noack fra fra Müller-BBM Acoustic Solutions GmbH i Tyskland, med en grundig testdemo av anlegget Vivace – som er en meget viktig del av den nye salen.

Senere på kvelden, med Scenemagasinet på besøk, forteller Thorbjørn Danbolt inne i den ferdigbygde salen at intensjonen til Audiens Norge var å bygge rommet etter de akustiske «idealene» fra ledende akustikere.

– I en konsertsammenheng sitter lydteknikeren i «sweet point». Vi ønsker at alle i salen havner i et «sweet point», selv i ytterkantene av salene – og bak, forklarer Audiens-gründeren.

Bra merking av Sweet Point Studio. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Danbolt mener at det ikke handler om man velger Audi, BMW eller et annet «merke», for å bruke en bilallegori.

– Man kan hevde at det ene etterklangs-anlegget er bedre enn noen andre, men det det dreier seg om er systemenes evne til å tilpasse seg refleksjonsparametrene i rommet. Hvordan «early decay time», tidlig refleksjonstid, prosesseres er nøkkelen. Per i dag mener vi at Vivace og Constellation-systemene er gode på dette, hevder Danbolt.

Og, presiserer Danbolt, alt blir så mye enklere om man bygger et rom etter de rette akustiske prinsippene.

Med et optimalt bygget rom kommer også elektro-akustiske, eller etterklangsanlegg, til sin rett.

– Vi mener at vi med å ha bygget dette rommet også beviser at vi har kompetansen på å bygge rommet slike anlegg skal settes i, sier Thorbjørn Danbolt.

Thorbjørn Danbolt forteller om Sweet Point Studio. Foto: Audiens Norge.

Prosjektleder Jo Wang i Audiens Norge er en av landets ledende fagmenn innen feltet.

– Vi har jobbet på spreng med å bli ferdig – i fjorten dager nå, «twenty-four-seven». Det er en lettelse å være ferdig, sier han og smiler bredt.

Han mener at Audiens Norge er et entusiastbasert firma, selv om man selvsagt må gå med overskudd for å kunne drive virksomheten.

– Fokuset er ikke bare på profitt. Vi er alle genuint interessert i det vi jobber med. Jeg opplever entusiasmen hos oss alle som ekte. Vi opptatt av lyd, sier Wang.

Fra venstre: Jo Wang (prosjektleder) og Thorbjørn Danbolt (daglig leder) inne i Sweet Point Studio på åpningsdagen, 23. november 2018. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Så hvorfor lagde Audiens Norge denne hallen?

– Det er en veldig enkel grunn til det, sa Thorbjørn Danbolt til oss tidligere i år.

– Vi tør påberope oss å være virksomheten med størst kunnskap om etterklangsanlegg. Vi har dybdekunnskap. Og vi vil vise hva som er mulig. Vi kaller derfor rommet en «soundlab». Her skal vi teste ting i et «idealrom», som er alle akustikeres drøm. Vi vil at kundene skal få høre og teste løsning av systemet, sa Danbolt videre.

Og hans ønsker går i oppfyllelse:

Allerede på åpningsdagen kom det svært mange «bookinger». Som i seg selv er et bevis på begeistringen mange av gjestene følte.

Svært mange vil leie lokalet for å bruke det til pre-produksjoner for turnéer. Så mange at Audiens-sjefen på tampen av kvelden kommer med en aldri så liten nyhet, som egentlig er ganske stor:

– Jeg kan røpe at vi allerede opplever en slik suksess med dette rommet at vi vurdere å bygge et rom til!

Trappen ned til Sweet Point Studio på åpningsdagen, 23. november 2018. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

 

Audiens bygger demosal for etterklangsanlegg

Audiens Norge inviterer til åpning av Sweetpoint Studios

Sweet Point Studios blir navnet på Audiens’ «soundlab»

Audiens’ Soundlab tar form

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil muligens også like