LEVERANDØR

Startet det første nordiske bruktmarkedet for AV-utstyr

Magnus Ljungmark. Foto: Gearwise.

AV-veteranene far og sønn Ljungmark i Sverige har startet en ny markedsplass for brukt sceneteknisk utstyr i Norden.

Gearwise er beregnet på markedet i Island, Norge, Sverige, Danmark og Finland – og ble lansert så sent som i midten av oktober 2018.

ANNONSE

På nettsiden ligger det nå blant annet et LED videopaneler, kinoprojektorer, lyskonsoller, lydmiksere, høyttalere, kabinetter, automatiserte lys, m.v.

Bak det nystartede firmaet står de svenske bransjeveteranene Per Olof Ljungmark (64) og Magnus Ljungmark (38), som inntil for et år siden jobbet i svenske Intersonic – et selskap som Per Olof i sin tid etablerte i 1997, og som ble solgt til Bright i 2014.

Per Olof Ljungmark. Foto: Gearwise.

På det meste drev Ljungmark-duoen med nærmere 70 agenturer.

Det er med andre ord solid bransjebakgrunn for Gearwise.

– Hvordan er det å starte på «scratch» med et nytt firma?

– Det er veldig spennende. Vi tror veldig sterkt på konseptet, sier Magnus Ljungmark i en samtale med Scenemagasinet.no.

– Om vi bare får de rett firmaene som samarbeidspartnere, kan dette bli veldig bra. Målet vårt for oss i Norden er at dette skal bli «the place to go» for brukt utstyr. Men man må ha tålmodighet og «grit», medgir Ljungmark.

– Hvordan har brukt & salgsmarkedet for AV-utstyr i Norden vært de siste årene?

– Utstyr med noe mindre verdi er det nok best å selge lokalt, f.eks. via Blokket i Sverige eller Finn i Norge. Da slipper man også fraktkostnader. En del utstyr selges via de internasjonale formidlingssidene. Det er et stort antall slike, kanskje 40-50 stykker, blant annet med Gearsource som en stor aktør. Disse aktørene er gjerne basert i USA eller i Storbritannia, og noen i Tyskland og BeNeLux, men det finnes ingen i vår region. Før vi nå startet Gearwise. Vi i Norden er unike i vår posisjon, siden vi er i fremkant teknisk. Kanskje er det også slik at man stoler mer på en nordboer når man skal kjøpe brukt, mener Magnus.

Det nye firmaet er en formidler og tar provisjon av salgssummen. Varene forblir hos selgerne inntil salget er utført.

Gearwise har hjulpet til med foto og dokumentasjon. Og utstyret kvalitetskontrolleres.

– Det er en utfordring for oss å starte med begrenset budsjett, men samtidig har vi fordelen med grundig kunnskap om teknikken, både lyd, lys og bilde og rigging – hele den tekniske spekteret. De fleste firma er spesialisert på en av delene. Vi har også et bra kontaktnett, men det viktigste er kanskje at vi har IT-kunnskap. Min far har drevet egen IT-bedrift på siden av annet arbeid. Det gjør at vi kto an dra i gang dette uten et millionbudsjett.

– Hvordan er den initielle responsen?

– Vi har fått veldig god respons. Mange har savnet en nordisk formidlingskanal som dette, sier Magnus Ljungmark.

Da nettsiden ble lansert presiserte Gearwise at mange synes det er lettere å kjøpe nytt utstyr enn brukt, og at brukt utstyr da ofte bare settes på et lager. Visjonen er å være helt bransjespesifikk og være et komplement til andre markedsplasser. Gearwise har en «no cure-no pay»-klausul, så formidlingen er helt kostnadsfri der kjøpere av utstyret ikke finnes.

Magnus Ljungmark. Foto: Gearwise.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like