SCENEBESØK

Stormen konserthus har tatt Bodø med storm

Rolf-Cato Raade (adm. direktør) og Benedicte Kilvær Eilertsen (markedssjef) forran Store sal.

BODØ: – Det har stormet rundt Stormen konserthus og det vil det også gjøre videre. Det er det største bygge-prosjektet i Bodøs historie, så det er naturlig at mange har sterke meninger om det vi gjør.

Det forteller direktør Rolf-Cato Raade mens Scenemagasinet er på besøk i det høye nord.

Et hvitt bygg innhyllet i vintermørket møter oss en (faktisk!) stormfull ettermiddag.

Alle fasadeelementer er i hvit børstet og slipt marmor.

Stormen konserthus sine fasadeelementer er i hvit børstet og slipt marmor.

– Vi blir sett og fulgt med på hele tiden. Da kan det bli store oppslag i lokalpressen, og det må vi tåle, sier Raade og ønsker oss hjertelig velkommen inn i varmen sammen med markedssjef Benedicte Kilvær Eilertsen.

Rolf-Cato Raade er musiker (trommeslager og paukist) med bakgrunn fra Trondheim Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester og Oslo-Filharmonien, og har undervist ved Norges musikkhøgskole.

Han avsluttet sin aktive karriere i Oslo filharmoniske orkester i februar 2005 for å bli den nye direktøren for Nordland Musikk-festuke i Bodø. Han gikk av som leder der i august 2009, for så å bli den første direktøren for Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. I god tid før Stormen konserthus åpnet høsten 2014, ble Raade ansatt som leder for Stormen. Han fikk dermed være med på beslutningsprosessene og byggeperioden.

– Det ble ikke bare bygd et nytt kulturhus, men et helt nytt kulturkvartal her, som var siste del av gjenreisingsprosessen etter at tyskerne bombet Bodø i 1940, forteller Raade.

Nabobygget over gaten er en del av det hele, nemlig Stormen bibliotek.

Rolf-Cato Raade (adm. direktør) og Benedicte Kilvær Eilertsen (markedssjef) i trappen på vei ned til klubbscenen Sinus i Stormen konserthus.

Raade forteller litt om hvordan tankegangen til bodøværingene har endret seg etter at Stormen ble en del av bykjernen.

– Tidligere ble byen vår omtalt som «stygg». I dag kan vi fortelle at vi vant prisen som Norges mest attraktive by i 2016 og prisen for Norges kulturkommune i 2018. Nå er Bodø i finalen med to andre byer om å bli Europeisk kulturhovedstad 2024. Stormen har uten tvil vært med på å påvirke denne positive utviklingen, og bodøværingene er stolte over sitt kulturkvartal.

Det var det britiske arkitektfirmaet DRDH Architects som vant konkurransen om å lage kulturkvartalet, som altså er delt i to bygg som rommer henholdsvis konserthuset og biblioteket. Det er fire saler i konserthuset.

Store sal har 916 seter. Foto: Stormen konserthus.

Store sal – med 916 seter. Ved hjelp av det siste innen akustisk teknologi kan salen huse alt fra rockekonserter til teater og store symfoniske opplevelser. Salen har amfi og to balkonger. Veggplatene kan snus og dermed endre etterklangstiden manuelt fra alt fra 0,5 til 2 sekunder. Det er også reflektorer i taket. Sceneriggen er imponerende.

Lille sal – med 240 teleskopamfi. I likhet med Store sal har Lille sal også akustiske vegger som kan reguleres for å oppnå god akustikk.

Sinus er Bodøs klubbscene. 460 mennesker får plass i rockeklubben, men da er det stinn brakke. Der er det selvsagt også bar.

Kammersalen – Mindre konserter, foredrag, mottakelser og VIP-arrangement.

Det kan arrangeres konserter i alle salene uten lydgjennomgang.

Navnet Stormen ble valgt av folket i byen, etter at Avisa Nordland gjennomførte en navnekonkurranse. Over 700 forslag ble innmeldt.

I 2019 fyller Stormen fem i år. I jubileumsmåneden, november 2019, blir Stormen åstedet for den internasjonale festivalen Nordic Music Days (NMD). Styret i Norsk Komponistforening (NKF) har for første gang valgt å legge festivalen til et annet sted i Norge enn i Oslo
– Vi ville aldri fått verdensstjerner hit hadde det ikke vært for Stormen. Det har gjort noe med selvfølelsen. Nå kan vi ha 150 til 200 tilskuere på en mandag med klassisk musikk, av det kalibret som kanskje 500 i London ville kjøpt billett til. På en god dag kan vi ha så mange som 2.500 innom, forteller Rolf-Cato Raade.

Eieren, Bodø kommune, gir hvert år rundt 20 millioner kroner i driftsstøtte, og budsjettet ligger på 50 millioner kroner.

– Resultatet fra 2018 viser at Konserthuset hadde 110.000 besøkende på 560 arrangementer, og 72.500 solgte billetter. Dette var en solid oppsving fra 2017, og fokuset for 2019 er å sørge for at enda flere får berike livene sine med gode opplevelser i Stormen, sier markedssjef Benedicte Kilvær Eilertsen.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like