FIRMAPRESENTASJON

Til arbeidet, sjimpanser!

Claus Lorentzen foran Chat Noir i Oslo, en av kundene for tjenesten «Tick-in». Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

OSLO: HCL Nordic har utviklet flere tjenester for kulturhus og andre scener som ønsker å forbedre dialogen med kundene etter at de har kjøpt billetter til ulike arrangementer.

Produktet kalles «Tick-in». Dette tillegget til Mailchimp integreres mot billettsystemer. Pr. høsten 2019 fungerer dette mot Ticketmaster og DX sitt system.

Våren 2017 ble HCL Nordic kontaktet av Oslo Filharmonien vedrørende et behov de ønsket løst: de ønsket å kontakte sine kunder på e-post med informasjon om konserten de hadde kjøpt billett til. De ønsket å kunne sende informasjon om konserten, spillelister fra Spotify og gi kundene en følelse av at de ble ledet inn i konsertopplevelsen.

Når en kunde kjøper billett hos Ticketmaster må de samtykke til å motta informasjon før konserten, og kan samtykke til å motta markedsføring. Kundens e-postadresse ligger da lagret hos Ticketmaster, og Oslo Filharmonien ønsket å bruke Mailchimp for å nå disse kundene. Det de manglet var en «bro», en integrasjon som gjorde dette mulig, uten manuell håndtering.

Danske Claus Lorentzen, daglig leder og gründer av HCL Nordic, forteller til Scenemagasinet at ambisjonen er å forbedre kundeopplevelsen for de som benytter seg av dagens systemer – og ikke minst gi kulturstedene et bedre verktøy.

Lorentzen hevder at det å sende ut nyhetsbrev fortsatt er det mest effektive for å nå kundene.

Claus Lorentzen er gründeren bak HCL Nordic. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©

Blant HCL-kundene finner man nå blant annet All Things Live, Oslo Filharmonien, Stageway, Lillestrøm Kultursenter, Brygga Kultursal, Edderkoppen Scene og Scandic St. Olavs plass. Høsten 2019 lanserte HCL Nordic også et kundeklubb-konsept, med Lillestrøm kultursenter som første kunde. En annen ny funksjonalitet er at man nå kan bruke dataene fra billettsystemet til å kommunisere gjennom SMS kanalen.

Mailchimp er regnet som en av de mest benyttede online nyhetsbrev-systemer, og er ofte en integrert del av mange nettsideløsninger. Mailchimp har en gratis tjeneste opp til 2000 abonenter. Flere enn det medfører en månedlig betaling.

HCL Nordic hevder på egen nettside at de «er Skandinavias ledende spesialister innen Mailchimp.» Et dagskurs fra kl. 09.00 til 14.50 koster 5.990 kroner.

Slik kan et nyhetsbrev sendt ut med bruk av «Tick-in» se ut.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 3-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like