RIKSTEATRET

Riksteatret-sjef Tom Remlov: «Dette er den store dagen!»

Riksteater-sjef Tom Remlov under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

NYDALEN I OSLO: – Riksteatret er et lim i det norske samfunnet. Norge et helt land. Og det skal vi bidra til å gjøre det til også videre.

Det sier Riksteatrets sjef, Tom Remlov, i en samtale med Kulturhusmagasinet.no.

ANNONSE FRA NNNN:

Vi møtte den svært så entusiastiske og taletrengte 68-åringen i en av pausene mellom slagene.

– Dette er den store dagen, sa Tom med glød, og trippet før han måtte inn igjen i salen.

Onsdag 16. august var det nemlig kickoff for 2017/2018-sesongen i regi av Riksteatret. De hadde invitert kulturhussjefer og markedssjefer fra kulturhusene rundt om i landet.

Stort oppmøte under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no 

For å få se deler av forestillingene, for å få god mat og drikke, for å drøfte sosiale medier, og i det hele tatt – komme i gang med å spre nye og viktige kulturelle impulser.

– Vi er i støtet, sa sjefen i sin åpningstale.

– Vi er mer nødvendige enn noensinne, fortsatte han.

– Det siste året har et uhyre hevet sitt hode. Det som skaper mistrohet og misnøyen mellom sentrum og perifieri. I den sammenheng er Riksteatret en usedvanlig nødvendig spiller. Vi er broen mellom bygd og by. Det står til og med i loven om oss, det er det vi er til for. Den oppgaven tar vi og forfølger vi og med en ekstra overbevisning, sa han videre.

– Tom, er du bekymret for samfunnsutviklingen?

– Jeg er veldig bekymrett. Jeg var nylig på avsparkskonferansen for den nye kulturmeldingen og der sa to av hovedinnlederne at det bare er å innse og leve med at det er sentralisering og urbanisering som er fremtiden. For meg er det et opprørende utsagn, korttenkt og nærsynt. Det kan kanskje se slik ut nå, men rett rundt hjørnet er mer moderne kommunikasjons- og samferdselsmetoder. Men den norske distrikstpolitiske utvikling er det mulig og ønskelig å bo overalt i dette landet.

Riksteater-sjef Tom Remlov under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

– Politikere og journalister påstås av enkelte å leve i en slags «meningsboble» uten kontakt med «folk flest». Hva med dere i teaterbransjen, er dere i en «boble?»

– Man kan risikere at at scenekunstarbeidere bare bekrefter hverandre, men da mister man perspektivet på publikum man spille for. Vi er veldig opptatt av at det ikke blir borte!

Riksteater-sjef Tom Remlov og nestleder Heidi Elisabeth Karlsen fra Hurtigrutens Hus / Vesterålens kulturhus i Stokmarknes under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

– Hva kjennetegner 2017/2018-sesongen fra Riksteatret?

– Årets sesong er tydeligere i stoffvalget som tematisere dette med sentum og perfiferi, og vil vise hvordan fullverdige liv leves i mindre samfunn!

– Hvor henter du din åpenbare glød fra?

– Det er fenomanelt å få drive med noe slikt som dette. Jeg kan ikke tenke meg et hyggeligere prosjekt. Jeg har jo drevet Norsk Film i sin tid og Operaen i Oslo. Men dette er et veldig gøyalt prosjekt for meg!

– Skal du stå den ut hos Riksteatret?

– Ja, jeg vil være 71 år når åremålet er omme!

– Hva er drivkraften?

– Det er å finne de beste kreftene for å få frem viktige historier, som bør bli fortalt og nå frem til flest mulig mennesker.

– I dagens medievirkelighet er skuespillerne både med i film, serier og spiller teater. Hva betyr det for dere?

– Ja, nå er det ikke lenger faste ansatte, men vi rekrutterer fra prosjekt til prosjekt. Å endelig få med Pål Sverre Hagen til å lage teater av Havboken er et eksempel. Vi har snakket om dette i to år, og nå får vi det til.

Riksteater-sjef Tom Remlov gir skuespiller Kari Simonsen (som nylig fylte 80 år) et kyss på kinnet under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

Teaterstykkene som det ble vist glimt fra på scenen i Nydalen var:

• Kan nokon gripe inn. Tekst og musikk av Stein Torleif Bjella, med manus av Lasse Kolsrud, sett av 20.000 på Det Norske Teatret. Premierestart: Ål, 11.10.2017.

Albert & Anna av Frode Grytten, regissert av Hildegunn Riise, med blant andre Kari Simonsen. Premierestart: Os, 20.09.2017.

Folk og røvere i Kardemommeby av Torbjørn Egner med regi av Kim Haugen. Premierestart: Nøtterøy, 07.11.2017.

Gjengangere av Henrik Ibsen med regi av Bentein Baardson. Premierestart: Harstad, 05.09.2017.

• Pulverheksa og vennene hennes av Ingunn Aamodt, med Maj Britt Andersen. Sett av 10.000 på vårturnéen. Premierestart: Molde, 24.08.2017.

Trollmannen fra Oz med Mari Lerberg Fossum som Dorothy. Premierestart: Hamar, 25.01.2018.

Prisen av Arthur Miller. Iren Reppen, Kim Haugen sammen med regissør Kjetil Bang-Hansen snakket om sine planer fra scenen. Premierestart: Verdal. 12.02.2018.

• Havboka. Monolog med Pål Sverre Hansen. Snakket via videoopptak med regissør Ole Anders Tandberg om planene. Premierestart: Medio våren 2018.

Skuespiller Kim Haugen er med på to Riksteater-forestilinger i den nye sesongen: Prisen av Arthur Miller og han skal regissere en ny versjon av Folk og røvere i Kardemommeby. Her sammen med Riksteater-sjef Tom Remlov under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

Riksteater-sjef Tom Remlov (midten) sammen med skuespiller Mari Lerberg Fossum (t.v.) og regissør og koreograf Alan Lucien Øyen (t.h.) under Riksteatrets 2017/2018-presentasjon onsdag 16. august 2017. Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no

Se hele Riksteatrets lansering av repertoaret i sesongen 2017/2018 her:
Du møter Pål Sverre Hagen, Sven Nordin, Helge Jordal, Gjertrud Jynge, Lasse Lindtner, Kari Simonsen, Kim Haugen, Mari Fossum, Per Egil Aske, Kjersti Dalseide, Per Frisch, Gunnar Eiriksson, Hildegun Riise, Lasse Kolsrud, Halvard Holmen, Iren Reppen, Espen Leite, Maj Britt Andersen, Siren Jørgensen, John Sigurd Kristensen med mange flere. I registolen møter du blant andre Ole Anders Tandberg, Bentein Baardson, Kjetil Bang-Hansen, Alan Lucien Øien og Kim Haugen.

Fakta om Tom Remlov

Født: 21. juli 1949

Riksteatersjef. Han begynte i jobben i april 2015.

Remlov er en av grunnleggerne av Norsk forsøksgymnas, der han tok realartium i 1968.

Han er utdannet som teaterinstruktør og dramaturg i Norge og England, og arbeidet som skribent, skuespiller og universitetslærer i London fra 1971 til 1978.

Han var teatersjef ved Den Nationale Scene i Bergen fra 1986 til 1996, der han som del av en satsning på ny, norsk dramatikk blant annet lanserte den nå verdenskjente Jon Fosse. Fra 1996 til 2001 var han direktør for det nasjonale filmselskapet Norsk Film AS, og fra 2001 til 2008 førsteamanuensis og leder for produsentutdanningen ved Den norske filmskolen.

Tom Remlov begynte som administrerende direktør og ny toppsjef i Den Norske Opera & Ballett 1. august 2008, med det oppdrag å etablere virksomheten i det nye operahuset.

Han har oversatt og/eller hatt tekstansvaret for ca. 30 sceneforestillinger og ca. 10 filmer, er medeier i filmselskapet USF International AS, og har produsert/co-produsert et tjuetalls filmer, deriblant Insomnia (originalversjonen), Aberdeen, Heftig og begeistret (som han fikk Amandaprisen for, som «Årets film 2001»), Det største i verden og Musikk for bryllup og begravelser.

Han er gift med tidligere P2-sjef, nå Kommunikasjonsdirektør i Statistisk sentralbyrå (SSB), Herborg Bryn.

Kilde: Wikipedia

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like