MUSIKKINSTRUMENTER (MI)

Etter 4Sound-restarten: Tror på musikkbutikkene

En gruppe med norske bransjeveteraner overtok konkursboet etter 4Sound og har stor fremtidstro.

– Det har aldri vært fokusert så mye på musikk i norske skoler og kultur, som nå, sier daglig leder Magne Andreas Iversen (52) hos Gitarhuset, som har en butikk i Bergen og to i Oslo.

ANNONSE FRA NNNN:

– Vi selger mye til skoler, og listen der er mye høyere enn da jeg gikk på skolen. Da var det bare noen skarve blokkfløyter og kassegitarer! legger han til overfor Scenemagasinet.

Han var med på oppstarten av Gh4s Gitar-huset 4 Sound Holding AS, som kjøpte rettighetene til å drive 4Sound-kjeden videre etter konkursen 9. oktober 2019. Det skjedde noen få dager etter at Norges største musikkforhandlerkjede ga opp via eierselskapene Music Retail Holding og Music Retail Norway.

Iversen og de andre norske eierne var også medeiere i den konkursrammede 4Sound-kjeden, men de ble ikke hørt av majoritetseiere i Sverige, hevder han.

– Det som ble gjort feil i kjeden er at det ble satt for store sentrale krav til sortimentet. Utifra det hadde man ikke fokus på hvilke produkter som markedet ønsket. Den forrige ledelsen toppstyrte selskapet og verdsatte ikke kunnskapen i butikkene, mener Iversen.

Magne Andreas Iversen. Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen. (Gjengitt med tillatelse.)

– Vi driver faghandel, og vi må ha dyktige folk som vet hva de skal selge, men de ble umyndiggjort og tredd varer ned over hodet. Dagens marked er veldig tøft, og vi må ha de rette produktene i butikkene, fortsetter han.

Med tre franchise-butikker og sju heleide i 4Sound-kjeden, samt tre Gitarhuset-butikker, ser musikkforhandlergründeren for seg at omsetningen kan ligge på ca. 250 millioner kroner pr. år.

– Enkelte i bransjen mener at tilveksten av nye musikere er for dårlig?

– Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Det er mange ungdommer som vil spille. Vi selger stort sett det samme som vi alltid har gjort: gitarer, piano, trommer og lydanlegg. Dette er lite konjekturavhengig, sier Magne Iversen.

– Hva med konkurransen fra internasjonale nettbutikker?

– Markedet er transparent og det er veldig enkelt å sjekke pris. Vi har konkurrenter som har vokst seg store, med fokus kun på nett, og som sier «heldigvis har vi ikke butikker». Konkurranse er helt greit, men da må det være like betingelser. Derfor må leverandørene også se på servicen man kan gi når man selger ting via norske butikker, kontra nettbutikker i andre land. Vi får stadig henvendelser fra kunder som vil få reperart utstyr de har kjøpt oss andre, men det finnes ikke noe mottak for det, da vi ikke har solgt disse varene, sier Iversen.

Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 7-2019 av SCENEMAGASINET. Den blir lagt som plussartikkel ila. kort tid. For å kunne lese denne, og andre unike bransjesaker, må du heretter ha gyldig abonnement. Det gir deg digitale fordeler og det trykte bladet først av alle tilsendt via Posten.

Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her! 

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like