BRANSJEORGANISASJON

Underholdning tilrettelagt for funksjonshemmede? Nytt symbol er lansert.

Mandag 10. desember ble Tilgjengelighetsmerket lansert. Fra venstre: Berit Vordal (prosjektleder i NKA), Cato Lie (seniorrådgiver i FFO) og Tone Østerdal (daglig leder i NKA.) Foto: Andreas Feen Sørensen. ©

Er alt klappet og klart for funksjonshemmede på ditt spillested? Nå lanseres Tilgjengelighetsmerket i regi av interesseorganisasjonen Norske Konsertarrangører (NKA). 20 steder har allerede tatt merket bruk.

Den nye merkeordningen har et eget merke/symbol som viser vei til kulturarrangementer som er tilgjengelige for mennesker med nedsatt funksjonsevne og gjør det enklere for arrangører å jobbe systematisk med tilgjengelighet.

ANNONSE FRA NNNN:

NKA har siden 2014 jobbet med tilgjengelighet på kulturarrangementer.

NKA organiserer over 360 festivaler, spillesteder, kulturhus, klubber, promotører og studentsamfunn.

Over en tredjedel av Norges befolkning har en funksjonsnedsettelse og det kan ofte være vanskelig å finne tilstrekkelig informasjon om tilgjengelighet på kulturarrangementer, mener NKA.

Forskning viser at mennesker med nedsatt funksjonsevne deltar mindre på kulturarrangementer, samtidig som arrangører ikke får utnyttet sitt fulle potensiale.

10. desember 2018 ble «Tilgjengelighetsmerket» lansert, som altså 20 arrangører allerede har tatt i bruk. Åtte er under opplæring. Det er også publisert en håndbok om temaet. Det finnes også en egen nettside med informasjon om merket.

– Dette er bare starten, sier Tone Østerdal – daglig leder i NKA – i en samtale med Scenemagasinet.

– Vi har laget en merkeordning som er bevisstgjørende på hvor man kan finne god informasjon om tilgjengelighet. Denne ordningen kan og bør også brukes av andre deler av kulturfeltet. Både foreningen Norske kulturhus og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) har vist interesse. Det er ingen grunn til at merkeordningen ikke skal kun brukes av andre, sier Østerdal.

Tilgjengelighetsmerket er tiltenkt alle kulturarrangører – enten man er stor eller liten, festival eller helårsarrangør, forteller NKA.

Alle som ønsker å få Tilgjengelighetsmerket må gjennomføre opplæring i egen virksomhet i form av kurs fra Norske Konsertarrangører. I løpet av kurset skal det utarbeides en tilpasset handlingsplan over tiltak som må gjennomføres for å bli godkjent.

Det er en rekke kriterier som må være oppfylt, blant annet god og tydelig informasjon og skilting om tilgjengelighet, at man godtar ledsager og ledsagerbillettsalg i samme prosess, trinnfri adgang, HC-toaletter, m.v.

Cato Lie, seniorrådgiver i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), er svært positiv til lanseringen da Tilgjengelighetsmerket bidrar konkret til nedbygging av samfunnsskapte barrierer for funksjonshemmede og hindrer at det skapes nye.

– Dette er i tråd med Lov om likestilling- og diskriminering, og vi håper at bruken av merket vil gjøre det enklere for flere å delta aktivt i kulturlivet, sier Lie.

–  Tilgjengelighet handler om menneskelig mangfold, inkludering og like muligheter til deltakelse for alle. Det som er nødvendig for noen, er bra for alle, sier prosjektleder Berit Vordal i Norske Konsertarrangører.

Norske Konsertarrangører (NKA) sin logo.

Norske Konsertarrangører ble etablert i 1982 og er konsertarrangørenes interesse- og kompetanseorganisasjon. NKAs visjon er «gode konsertopplevelser til alle.» NKA arbeider for å gi medlemsorganisasjonene et tilbud som gjør dem i stand til å utvikle seg og være dyktige arrangører over tid, samt bidra til å øke profesjonaliteten i arrangørleddet.

Hvor passer arrangøren inn?

Her er konsertarrangørenes nye sjef

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like