ARRANGEMENT

Unikt lydsystem for Karpe

Kenneth Vadset – the man with a plan! Kenneth mener riggetiden på turnéen var imponerende. Fra innrigg startet om morgenen 09.00 var de stort sett klare til lydprøver allerede klokken 12.00. Fra konsert til ting var i bilen gikk det i underkant av to timer. Dette inkluderer store mengder lys, truss, motorer og lyd. Foto: John Berge.

Vårens norgesturné for rapgruppen Karpe hadde en såkalt sirkulær scene. Hvordan ble lydbildet løst?

Det mest unike med oppsettet er at scenen altså var flyttet ut til publikumet.

Dette var en sirkulær scene – midt ute i salen for vokalistene, og plattformer fordelt rundt i lokalet med musikerne.

Dette førte til noen tekniske utfordringer som systemdesigner og produktsjef Kenneth Vadset fra Benum måtte løse sammen med resten av Karpe-apparatet.

Bary sto for produksjonen, deres største klubbturné noensinne.

En av utfordringene var å ta et stadionkonsept inn på mindre klubbscener, som alle hadde ulike størrelser og akustiske egenskaper.

Vadset sier at alt lydteknisk utstyr fungerte knirkefritt under hele turneen. Det ble benyttet mye nye nettverkskomponenter og hele signalkjeden var digital. Helt frem til og med LAB-gruppens forsterkere ble det distribuert lyd med bruk av DANTE.

Allen & Heath S3000, brukt som monitormikser. Mackie SRM150, brukt som shoutsystem (internkommunikasjon).

Karpe har gjort tilsvarende oppsett tidligere, men da i større konsertsaler, eksempelvis Oslo Spektrum, sett i konsertfilmen Adjø Montebello.

Løsningen ble 32 Adamson S10-topper, fire stk. Adamson IS7P point source høyttalere og 20 Adamson S119 sub-er i et sirlig planlagt oppsett ved bruk av cardioide i to retninger. Med sub fill på sidene ved behov.

Subwooferne ble plassert under den sirkulære scenen i midten av lokalet. Sub-messig hadde man fire ganger fire meter under scenen som var 130 centimeter høy. Under denne ble det plassert 20 stk Adamson S119. Dekningen i sub-området ble usedvanlig jevn rundt i lokalet, med et stort headroom. Normalt ble det brukt ca 40 % av kapasiteten til systemet, så det var et stort overskudd av kraft.

Shure PSM1000 in-ear-systemer.

Shure Axient Digital – digitale trådløse mikrofonsystemer.

– Hvilke spesielle ting må man ta hensyn til med et slikt 360-graders lydoppsett?

– Det som er spesielt krevende er at vi har svært begrenset med takhøyde og plass til PA mellom hoder på artister og høyttalere, forklarer Kenneth Vadset.

– Dette gir normalt en utfordring med tanke på dekning og feedback. Når man henger så mange høyttalere tett i hverandre er det også lydmessige utfordringer. Alle høyttalere vil påvirke hverandre i spesielt low-mid området, og dette ble jobbet en del med på hver enkelt spillested for å få optimalisert. Spesielt ved en så stor rigg på liten plass var at det ble generert mye low-mid fra hele riggen, dette måtte justeres tidsmessig og EQ-messig. Resultatet ble overveldende positivt.

Mikseren som tar seg av miksen som når publikum ble operert av Espen Husby og er en AVID S6L 24C med en E6L192 engine som kan gjøre 192 kanaler til miks. Hele infrastrukturen baserer seg på digital lyd via DANTE.

– Hvordan testet dere anlegget for hvert sted, for å tilpasse det best mulig?

– Ved utstrakt bruk av Adamsons kalkulasjonsprogram Blueprint AV, har dette gjort at planleggingen for hvert sted kunne bli gjort svært detaljert lydmessig. Med dette hjelpemiddelet har vi kunne tidlig se de fysiske dimensjonene på riggen, og justere etter det. For verifikasjon har vi benyttet Smaart v8 med NTI målemikrofoner for å gjøre systemet optimalt. Så ble det brukt en del tid på å gjøre nivåene riktige for alle salens områder. Da riggen var justert inn, ble den overlatt til bandets tekniker, Espen Husby, for å gjøre sine tester og virituelle lydsjekk med opptak fra gårsdagens konserter. Resultatet var gjentagende daglig: riggen var enkel å tune inn og ga svært like forutsetninger i de ulike konsertlokalene. Et annet aspekt er hvordan gjøre lyddesign og miks på dette systemet. Dette ble laget som et L-R-L-R system med muligheter for fill og soner på balkonger. Espen har da gjort noen smarte valg i miksen slik at publikum fikk en svært retningsstyrt miks.

Karpe er en norsk rapgruppe fra Oslo, og består av Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel, som har gitt ut fem album og vunnet blant annet seks Spellemannpriser. Duoen er i dag en av Norges aller mest populære konsertgrupper.

– Var noen spillesteder bedre enn andre med hensyn til akustikken?

– Alle lokalene låter forskjellig, og vi hadde flere forskjellige oppsett. Noen steder var takhøyden så lav at vi måtte henge PA i stereo-oppsett på utsiden av bandets lysrigg. Adamson S10 viser seg å gi gode resultater i det som av flere ble ansett som svært krevende rom. Det ble spilt i alt fra betong-rom til godt designet akustiske rom som Edge Hotel i Tromsø. Personlig synes jeg kanskje at rom med litt etterklangstid er mest gøy lydmessig, så kanskje Bodø Spektrum, der vi fikk alt på våre premisser PA-messig, var mest imponerende. 3.500 mennesker i ekstase var heller ikke feil, sier Kenneth Vadset.

– Hva med feedbackproblemer?

– Det ble aldri noe problem da artistene selv har svært retningsbestemte mikrofoner og relativt høy output. Når artistene står på kanten av scenen har de publikum ti centimeter foran seg og står da midt i dekningen et par meter fra fronten på PA-flaten. Siden bandet benyttet inear-monitoring hadde de ikke noe problem med å stå ute i dekningsområdet i salen.

Espen Husby.

Folk og utstyr på Karpe-turneen

Bary ved Sebastian Ekeberg var turnéleder. Bary hadde ansvaret for scene, transport og rigging av alt teknisk utstyr.

Espen Husby fra Showlab var Front of house (FOH)-lydtekniker på turnéen. Her valgte Espen å bruke en Avid S6L 24C mikser. Showlab jobber på produksjonssiden til mange av Norges og flere av verdens mest profilerte artister. 

Både PA-en og FOH-mikser ble levert av Lydkjelleren, som tilbyr lydutleie. Med fullt live-band, plassert rundt om i hele lokalet, krevdes det god og stabil monitoring, sammen med et stabilt trådløst system for både instrumenter, mikrofoner og lytting.

Simon Eraker fra Sonic City var monitortekniker og ansvarlig for at alt det trådløse fungerte, og at musikerene fikkoptimal lytting gjennom hele showet. Sonic City bemanner, planlegger og skreddersyr konserter og produksjoner. Valget ble en Allen & Heath S3000 mikser sammen med et dLive DM48 MixRack. For å sikre stabil trådløs dekning til alle musikerene rundt i lokalet brukte man Shure PSM1000 og Axient Digital-serien fra Shure. Med PA fra Adamson, trådløst fra Shure, monitor fra Allen & Heath og F.O.H. fra Avid, ble det utsolgte konserter hver kveld i hele Norge.

(Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 3-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her.)

TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter. Vi er avhengig av tips. Send oss et! 

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like