LEVERANDØR

Vil at også konsertscener sørpå skal oppdage Alcons Audio

Trondheim Lyd-teamet: På kne foran fra venstre: Morten Fagervik, Espen Hammer og Trond Morset. Bak fra venstre: Erwan Thomas, Magnus Kofoed, Arnstein Fossvik, Brage Iversen, Espen Isachsen, Sturla Samuelsen, Hege Strand, Kicho Sahinagic og Trond Dybfest. Foto: Trondheim Lyd. (Gjengitt med tillatelse.)

Trondheim Lyd og Lydproduksjon Tromsø gjør felles front under LLB 2019. Målet: Å gjøre Alcons Audio kjent også sør for Nidelvens bredder.

– Vi har frem til nå brukt mye av energien vår på salg i Midt-Norge og Nord-Norge, forteller Hege Strand hos Trondheim Lyd.

ANNONSE

– Det vil si at salg av Alcons Audio sør for Trøndelag ikke har blitt prioritert. Dette har vi lenge hatt en plan på å gjøre noe med. Nå stiller vi på LLB 2019 først og fremst for å promotere Alcons Audio-produkter, men vi har også med noen av våre andre agenturer, som Linea Research og Auralex. Vi vil i løpet av en toårs periode fokusere sterkt på og etablere oss i større grad sørpå via ett forhandlernettverk, forteller Strand.

I Norge har bl.a. Trondheim Lyd AS, LydTeamet Bodø, Audiopol-Live og Helgeland lydservice Alcons Audio og Trondheim Rocks med Iron Maiden og Volbeat brukt Alcons Audio PA-rigger.

Ellers er Alcons Audio representert i form av flere større installasjoner i Norge, bl.a. Kulturhuset i Tromsø, Hålogaland Teater, Trøndelag Teater, Teaterhuset Avant Garden, Sogn og Fjordane Teater, m.fl.

Utenfor Norge er Alcons brukt i bl.a. American Legion Hollywood, Levels Audio Studios Hollywood, Elbphilharmonie Hamburg Germany, Hamilton The Musical, Broadway New York NY og West-End London, kd lang US tour, Futuroscope France, Google/YouTube, NBC Universal Pictures, Walt Disney, St. Patrick’s Cathedral New York USA, Red Bull’s Hangar-7 i Østerrike, og hos et økende antall utleiefirma rundt om i verden.

Alcons Audio er et nederlandsk firma, med kontorer også i USA (Felton) og Tyskland (Wedemark).

Trondheim Lyd har brukt Alcons Audio på sin utleieavdeling nå i snart fire år.

– Produktene har vist seg å være meget driftssikre i forhold til hva vi tidligere var vant til, forteller Hege Strand.

– For vår del er det også viktig å etablere, ikke bare ett salgsnettverk, men også ett utleienettverk for å oppnå bedre samarbeid med andre utleiefirmaer i pressede perioder. Slik det er nå leier vi inn fra bl.a. Sverige, Tyskland og Nederland i de mest hektiske periodene.

– Hvorfor vil dere utbre Alcons Audio i Norge?

– Alcons Audio har produkter og teknologi som i aller høyeste grad fortjener dagens og morgendagens lyd. Alcons Audio er ett relativt lite firma med kun tre eiere, og de har foreløpig ingen interesse av å bli oppkjøpt av eksterne investorer. Deres pro-ribbon-teknologi er godt patentert og beskyttet. Flere av de største PA-produsentene i verden har spurt om å få bruke deres teknologi, men foreløpig ønsker de å kun bruke denne selv.

Hvordan oppdaget Tromsø og Trondheims-firmaene Alcons Audio?

I 2002 var Arild Johnsen ansatt som daglig leder i Lydteamet AS, som hadde avdelinger i Tromsø og Bodø, og satt som eiere i Audio-One i Oslo. I Oslo-avdelingen var de på leting etter ny høyttalerflate som kunne erstatte den gamle EAW750 til det voksende eventmarkedet i Oslo. Stuart Kerrison, som var ansatt i Audio-One på den tiden, kom over Alcons Audio og fikk et demooppsett med LR16 på prøve. Dette ble rigget opp på Sentrum Scene og alle var enige om at dette var produktet de var ute etter. Systemet ga et lite fysisk footprint og mye bedre lydkvalitet enn tilsvarende produkter fra andre produsenter. Audio-One kjøpte da et system fra Alcons og siden den gang har Arild og Tom Back fra Alcons holdt kontakten. Lydteamet i Tromsø kjøpte også noen mindre systemer fra Alcons som ble brukt på utleie i en periode frem til 2004 da Arild Johnsen sluttet i Lydteamet og startet Lydproduksjon Tromsø AS sammen med Andreas Jentoft og Eirik Haua.

Arnstein Fossvik fra Trondheim Lyd hørte Alcons Audio første gang på Drammen Elvefestival i 2004. Han ble også da imponert over HiFi-kvaliteten i lydgjengivelsen. Men på det tidspunktet var det muligens ikke nok kraft i systemet. Der var det bl.a. 1. generasjons pro-ribbon-drivere og eldre forsterkere. I dag bruker Alcons Audio deres 4. generasjons pro-ribbon-driver teknologi, meget kraftige MF/LF elementer og nestegenerasjon klasse D/G/H forsterkere med doble strømforsyninger og integrerte signalprosessorer tilpasset fremtiden.

Hvordan oppsto samarbeidet mellom Lydproduksjon Tromsø og Trondheim Lyd?

– Trondheim Lyds monitortekniker ble syk rett før Pstereofestivalen 2014. FOH tekniker Truls Olsen ringte da Arild Johnsen i Lydproduksjon Tromsø for å høre om han kunne stille opp som vikar på meget kort varsel. I samme periode var Trondheim Lyd i tenkeboksen på hva vi skulle gjøre på nye Sverresborg arena. Vi viste vi måtte ha ny PA, men hvilken? Systemtekniker Arnstein Fossvik og Arild pratet en del sammen og Arild påsto hardnakket at Arnstein måtte høre på ett Alcons Audio system før vi bestemte oss. Arild fortalte også at Alcons hadde noe nytt og spennende på gang innen storformat PA. Arnstein innrømmer nå at han var meget skeptisk til dette. Men så kom Arild og grunder Tom Back fra Alcons på besøk til Trondheim Lyd høsten 2014. Da hadde Arild med seg ett lite point-source system. VR12 bestående av 12″ basselement og en 6″ pro-ribbon HF-driver, pluss en BF151 – 15″ sub. Arnstein ble stum av beundring fra første tone. «En mer krystallklar og presis lydgjengivelse hadde jeg aldri hørt før» sier Arnstein. «Det overgikk til og med alt av High End studiolytting. Og dette var midt inne i lagerlokalene våre, ikke akkurat de beste akustikkforhold». Arnstein ble også meget imponert over pro-ribbon driverens direktivitet, taletydelighet og evne til å formidle dette på lang avstand. Alcons Audio Pro-ribbon drivere har ett helt plant membran som fører til en perfekt flat og presis bølgefront, uten behov for tradisjonell waveguide og faseplugg. «Jeg tenkte umiddelbart at dette måtte være ideelt for ett line-array system» forteller Arnstein. Tom Back fortalte da også om planene deres for ett storformat PA system. De hadde på det tidspunktet ett demosystem som var i USA på prøve.

I februar 2015 reiste Arnstein og Espen Hammer fra Trondheim Lyd over til San Francisco for å høre demoversjonen av storformatsystemet. Det er vel unødvendig å si at de ble like imponert over dette. I april 2015 bestilte Trondheim Lyd verdens første LR28 storformat PA-system, serienr 0001.

– Noen måtte være først ut i verden med neste generasjons teknologi. Ett tøft valg som vi ikke har angret ett sekund på i ettertid, sier daglig leder Hege Strand i Trondheim Lyd.

– Vi har fra starten hatt ett meget godt og tett forhold til Alcons Audio. De er meget positive med tanke på alle tilbakemeldinger fra oss, og vi er i stor grad med på å utvikle deres eksisterende og nye plattformer og produkter. Noe som våre teknikere synes er meget interessant og som vi setter stor pris på.

Fra venstre: Sittende: Arild Johnsen (Lydproduksjon Tromsø), Hege Strand (Trondheim Lyd), Tom Back (Alcons) og Philip «Dr. Phil» de Haan (Alcons). Stående bak fra venstre: Boudewijn Groen (Alcons), Kurt Selnes (Trondheim Lyd), Ukjent person, Vincent Ruitenberg (Alcons), Espen Hammer (Trondheim Lyd) og Arnstein Fossvik (Trondheim Lyd). Foto: Trondheim Lyd / Lydproduksjon Tromsø. (Gjengitt med tillatelse.)

Her er de viktigste fakta om Alcons Audio pro-ribbon drivere:

• En pro-ribbon driver har ett helt flatt og meget stivt membran med ekstremt lav vekt. Dette membranet er påtrykt en spole og spent opp i ett meget kraftig magnetfelt med god kjøling.

• Driverens meget lave bevegelige masse fører til en ekstremt rask transientrespons. Dette fører videre til maksimal «gain-before-feedback» og enestående taletydelighet og tonal balanse.

• Naturlig flat og perfekt bølgefront. Meget god direktivitet og ingen uønskete «side-lober».

• Pro-ribbon drivere har en meget lav total harmonisk forvregning, bare 1/10 av ledende industristandard kompresjonsdrivere. I alle Alcons Audio høyttalere med pro-ribbon drivere er selve elementrmembranet synlig fra utsiden. I en line-array høyttaler med kompresjonsdriver er selve HF-drivermembranet «gjemt» bak en faseplugg og waveguide, noe som fører til økt forvregning og rippel på bølgefronten.

• Pro-ribbon drivere har heller ingen kompresjonsterskel slik kompresjons drivere har. Den lider heller ikke av oppbrytning i membranet i de høyeste høye frekvenser kombinert med høyt lydtrykk, slik tradisjonelle kompresjonsdrivere gjør.

• Ekstrem høy SPL. De største Pro-ribbon driverne er opptil 18″ i lengde og takler 210W RMS og hele 3.000W Peak(200ms, mot industristandard 20ms).Følsomhet 110dB 1W/1m. Dette er en uovertruffen dynamisk respons med RMS-til-Peak forhold hele på 1:15. Tradisjonell kompresjonsdriver har normalt sett RMS-til-Peak forhold på 1:2.

• De produser disse selv på egen fabrikk i Nederland. Bare en liten håndfull mennesker i verden vet nøyaktig produksjonsprosess.

• Det er dusinvis av måter og konstruere en ribbondriver, men bare Alcons Audio har Pro-Ribbon drivere.

ANNONSE

Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like