AV UTLEIE

Vio, min Vio!

Fra venstre: Inge Skaland (Prolyd), Stian Husby (Totallyd) og Stian Sælen (Bergen Lydutleie). Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

BERGEN: Både Stian Husby fra Totallyd på Klæbu og Stian Sælen fra Bergen Lydutleie forelsket seg i den italienske vellyden fra ViO-serien fra dBTechnologies da de skulle velge seg en ny PA. Her forteller de om hvorfor de valgte et relativt ukjent merke.

Vi er på Bergenstur, invitert av Prolyd, for å treffe, lytte på og lære mer om ViO-serien.

ANNONSE FRA NNNN:

Inne i en av konferansesalene på Scandic Flesland Airport har firmaet hengt opp to fulle rigger av dBTechnologies sitt nye VIO 208, åtte- og VIO 210 titommere, med tilhørende SUB-alternativer, S118R og S318, og produktspesialist Andrea Brasolin fra dBTechnologies er også på plass for å fortelle og holde kurs.

Stian Husby, daglig leder hos Totallyd på Klæbu, forteller at utleiefirmaet hadde EV X-Array og JBL VRX for «melk og brød-jobber» i sin gamle rigg.

Men i 2016 merket de at utstyrets dager begynte å nærme seg talte. Den eldre PA-en var ikke direkte dårlig, men:

– Du kommer til et punkt hvor elementene råtner og hele riggen er klar for fullstendig service. Så føler du også etter hvert at du ikke vil løfte noe mer på dette. Da begynte vi å se etter andre muligheter, forteller Stian.

En 2 x 10”-kasse av ViO veier 29 kilo, som fint kan rigges alene, men er enda hyggeligere om man er to mann. Og en ny 2 x 8” veier bare 18 kilo.

Straks Stian fortalte noen i bransjen om at Totallyd var på jakt etter ny PA skjedde det ting:

– Da ringte telefonen i ett. Leverandørene er ganske hissige, for å si det slik. Vi fikk e-poster, telefoner og besøk, samt påspandert turer for å vise oss nye, fantastiske systemer. Enkelte leverandører skryter mer av tingene sine enn det kanskje oppfattes som, når man har tatt turen for å høre det. Hvis du har et anerkjent merke og selgeren roser det opp i skyene som om at dette nesten er det eneste alternativet som finnes i hele verden, så får du høre det, og det samsvarer ikke med det du er blitt fortalt. Det var flere gode produkter, men vi avventet og la beslutningen på is, forteller Totallyd-sjefen.

Fra arrangementet til Prolyd i Bergen. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

Samme år, i 2016, hadde Stian og kollegene vært på Prolight + Sound i Frankfurt, men denne messen fant sted før kjøpsprossen var i gang.

– Vi hørte på dBTechnologies da vi var der. Vi sto der på et gigantisk område, omtrent 14 fotballbaner stort, mens du hører på EAW og alle andre merker, og det er veldig flott. Så får man høre via høyttaleranlegget at man må snu seg og gå til andre siden for å høre der. Så var det dBTechnologies som startet. Vi var da 90 meter unna. Da fikk vi «jøss», en opplevelse vi ikke fikk på andre siden. Vi fikk det rett i trynet, selv om vi står lengre unna, det er krystallklart og vi lurer: «Hva i alle dager er dette her»? Det låt mye tøffere enn det vi hørte til å begynne med. RCF hadde det største rigget der, mens den vesle dB-
bananen var den som spilte best.

– I Norge er vi bortskjemt med Meyer og L-Acoustics, mens dB har vært kjent for operaplastkassene. De har ikke vært kjent for noe annet, egentlig. Så vi ble veldig imponert, der og da, men så gikk vi videre. For vi var ikke i kjøpsmodus.

Merkene de hørte på var Coda, Bose, Alcons, VUE, RCF, m.v.

På nyåret 2017 gikk Totallyd til innkjøp av ViO-serien fra dBTechnologies.

Da Totallyd bestemte seg for å kjøpe, forsøkte de å finne ut hvem som var norsk leverandør av dBTechnologies.

– Vi trodde det var Atendi, men de hadde ikke agenturet. Så var det Prolyd og da ringte vi Inge Skaland.

Den andre Stian, Stian Sælen fra Bergen Lydutleie, skyter inn:

– Av alle leverandørene var Prolyd de eneste som ikke ringte og var «på», sier han.

– Det tar vi lærdom av, svarer Inge Skaland.

Brødreparet Peschina så arrangementet til Prolyd annonsert på Facebook og tok turen: – Det er alltid kjekt å høre ting man ikke har hørt før, sier daglig leder Alexander Berg Peschina (midten) og event manager Marius Berg Peschina (til høyre). Her i samtale med Stian Sælen (t.v.) fra Bergen Lydutleie. AMP Event Bergen leier ofte inn Konsertsystemer Bergen. – Vi likte veldig godt demonstrasjonen, hvor vi fikk detaljer på software og hardware, sier brødrene til Scenemagasinet. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

Stian Sælen lurer på hvordan i verdens navn og rike fikk aktørene vite at de skulle kjøpe ny PA. For «alle» visste det.

– Vi hadde snakket med et par firmaer. Vi hadde nevnt det lokalt. Man lurer på om konkurrentene snakker med hverandre? Det var mange alternativer. Jeg følte at de som ringte var minst aktuelle, fordi de var så «pushy». Men med dette valget jeg gjorde, ble det mine premisser, fremfor at jeg «må kjøpe denne riggen nå, fordi det er kun dette tilbudet i dag». Det er helt greit at folk ringer, men det er en ørfin balanse, fra å tilby noe før de nesten sender deg noe uten at du har sagt ja, sier Sælen.

Stian Sælen fra Bergen Lydutleie hadde også, som Totalyd, JBL VRX, i sin gamle PA-rigg. Den var fra 2013. Den ble fort for liten for firmaet.

– VRX-en passet til mye, men ikke til store jobber. Vi brukte mye penger og energi på å leie inn PA fra andre firma, så det var det som gjorde at vi vurderte å kjøpe ny PA. Vi testet mye forskjellig som kunne passe vårt budsjett og behov. ViO var det beste alternativet for oss. Vi testet også mange merker: Adamson, Meyer, Coda Audio, L-Acoustics til bruktpris, og vi hørte på RCF sin tilsvarende til ViO. Vi hadde samme feelingen som Totallyd: at dB ga en helt annen type opplevelse. Jeg visste ikke at det het dBTechnologies før jeg kontaktet Prolyd. Jeg trodde ViO var et eget merke.

Gromlyden ble styrt fra en Midas M32R-mikser. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

Bergen Lydutleies mann ble invitert med ned til Italia.

– Jeg bestemte meg da, dette skulle vi ha, sier han.

Firmaet kjøpte utstyret våren 2018. Også BK Lyd i Trøndelag kjøpte ViO-PA i 2018.

Bergen Lydutleie brukte rundt 700.000 kroner, og Totallyd i overkant av 800.000 kroner.

– For vår del er vi ikke et typisk raiderfirma, forteller Stian Sælen fra Bergen Lydutleie.

– Ni av ti jobber er at vi har en kunde som har et visst konsept og ett budsjett. Da må vi kunne tilby en tjeneste som gjør at kunden ikke må betale ekstra mye fordi vi kjøpte noe som kostet enda mer. Riggen må være kostnadseffektiv, i forhold til nedbetaling og inntjening av riggen. Det er enklere med denne, enn noe som kostet det dobbelte. Jeg kan ikke forsvare overfor kundene mine at de skal betale ti-femten prosent ekstra fordi vi skulle kjøpe noe som kostet enda mer. Det var også det punktet – ikke bare lydkvaliteten – som avgjorde det. Prisen var viktig.

Fra venstre: Inge Skaland (Prolyd), Stian Sælen (Bergen Lydutleie) og Stian Husby (Totallyd). Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

Stian Sælen føler nå, «ærlig talt» som han sier, etter erfaringene fra våren 2018, at ViO for ham er «high end PA til mid range»-pris.

– Folk har forskjellige preferanser og oppfatning av hvordan de liker ting. Noen kan være blendet av merkevarer. For oss var dette det rette valget for oss, og hittil har det ikke vært noe negative tilbakemeldinger.

– Hvordan vil dere beskrive merkelojaliteten til de kjente PA-systemene?

– Jeg har alltid blitt ertet fra andre i bransjen at jeg tenker for lite på merker. Jeg er mer opptatt av sluttresultatet og økonomien i det. Det er klart det hadde vært gøy å ha det folk anser som det tøffeste. Men alt har med oppfatning å gjøre. Hvis man er «open minded», at det finnes mye bra der ute selv om det ikke heter «det eller det». Her i Norge har det vært litt for mye fokus på at ting skal hete bestemte ting, hvis teknikeren skal bruke det. Hvis vi som aktør skal levere dette, må det være troverdig nok til at folk kan stole på å bruke det. Men det er klart, det har også med relasjoner og nettverk å gjøre, hva man velger.

Stian Husby skyter inn:

– Det står mer i raidere nå om dekningsområde, enn merker. På mikserbiten er det mer bestemt, men det skjønner jeg veldig godt – det er et verktøy du jobber med på en annen måte.

Stian Sælen:

– Det er ofte standardmaler, men jeg har opplevd teknikere som krever «akkurat dette», det er ikke noen andre valgmuligheter. Men det skjer ikke ofte. Jeg tror folk vet at de ikke kan forvente «top notch» overalt i Norge.

– Hvor lenge varer en god PA?

– Noen firma har samme Meyer-rigg nå som for ti år siden. Det er individuelt. Har du noe som fungerer og du er vant til det, er det greit å holde seg til det.

Begge de to Stian-ene mener at dB-PA-en er enkel å få opp, med bra flysystem og lett å få justert riktig til ethvert lokale eller utendørs spillested.


Stian Sælen fra Bergen lydutleie. Foto: John Berge, SCENEMAGASINET. ©

Artikkelen ble opprinnelig publisert i nr. 3-2019 av SCENEMAGASINET. Les mange interessante artikler først på trykk! Bestill abonnement her.

Ønsker ditt firma besøk av SCENEMAGASINET? Tips oss om firma, personer og hendelser i bransjen her. Vi planlegger tur(er) til Bergen, Trondheim, Sunnmøre – og en rekke andre steder!

Til informasjon: Scenemagasinets reportasjereise til Bergen ble dekket av Prolyd. Vår artikkel er utelukkende basert på egne journalistiske vurderinger.

ANNONSE
Si din mening om denne artikkelen

kommentarer

Powered by Facebook Comments

Du vil kanskje også like