RIKSTEATRET
Riksteatret håper kulturhusene kan fylle opp enda flere seter med besøkende i 2018/2019-sesongen
NYDALEN & BARCODE, OSLO: Hele Norges teater, Riksteatret, gyver løs på en ny sesong. – Vi ønsker oss enda mer fullsatte saler, sier teatersjef Tom Remlov og direktør Knud Bjørne-Larsen samstemte.
I det som er blitt en fin, årlig tradisjon inviterte Riksteatret nøkkelpersoner fra landets samarbeidende kulturhus til presentasjon av kommende sesong hos Riksteatrets storstue, i Nydalen i Oslo.
Arrangementet fant sted onsdag 15. august 2018, og i år, som i fjor, var bransjens eget fagnettsted, herværende Kulturhusmagasinet, invitert på presentasjon og påfølgende arrangement.
I Nydalen fikk kulturhusrepresentantene presentert smakebiter av Riksteater-repertoaret for 2018/2019, og senere på kvelden var det festmiddag med prisutdeling hos samarbeidspartner DNB i deres storbygg i Dronning Eufemias gate 30 i «Barcode» ved munningen av Akerselva.
At duoen Remlov og Bjørne-Larsen er fornøyd med kulturhusene og deres innsats skinner gjennom.
– Fremtiden er lys, sier Remlov.
– Riksteatret har konsolidert seg og begir oss inn i en epoke hvor vi har et velutviklet og positivt samarbeid med alle kulturhusene hvor vi spiller. De ønsker at vi kommer og samspiller med oss.
– Men hva kan kulturhusene forbedre seg på?
– De kan alle ytterligere forbedre publikumsarbeideit. Alle husene kan fylle setene enda mer med sitt med stedlige publikum, svarer Remlov.
Bjørne-Larsen peker på at eierne, stort sett kommunene, må yte ressurser til kulturhusene slik at de får til dette. Det er store variasjoner og forskjeller mellom ressursene, selv på de stedene som får besøk av Riksteatret.
– Formidling av forestillingene til Riksteatret, at publikum oppdager forestillingene i enda større grad, er viktig, mener duoen.
De foreslår at kulturhusene bør samarbeide med bibliotekene, skolene og det lokale næringsliv. Lokale teaterildsjeler er også gull verdt.
– Det å drive direkte, oppsøkende arbeid er meget viktig.
– Hva annet er effektivt?
– SoMe, som alle snakker om, er effektivt og det er «gratis», men man må jo ha folk til å lage innholdet. Men ellers ser vi at avisomtale og tradisjonell reklame brukes. Problemet med avisene er at de som regel kommer når vi er på plass og skriver om det i etterkant. Vi trenger mer omtale før premieredagen.
Og blant annet av overnevnte årsaker inviterer Riksteatret til kursing i disse temaene i nettopp DNB-bygget, torsdag 16. august 2018.
-
PRO AV-PRISEN2 måneder siden
Hvem mener du er den beste leverandøren i landet?
-
LEVERANDØR4 måneder siden
Mener de har knekt CODA-koden (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Nyheten om Øystein «broke the internet» (+)
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
«ALL TIME HIGH»
-
LEVERANDØR2 måneder siden
ENORM ØKNING FOR TO GRÜNDERE (+)
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
Lars gir seg ikke – «still going strong» etter snart 40 år (+)
-
MESSE2 måneder siden
Bransjen valfartet til rekordartet ISE 2024 (+)
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
Her er den nye SPECTRE NUMBER ONE (+)